Skip to content
Design for alle
Design for alleDesign for alle
  • Forside
  • Om Design for Alle
    • Om Design for Alle
    • Bliv medlem
    • Medlemmer af Design for Alle
    • Vedtægter
    • Mød bestyrelsen
    • Formandsberetninger
  • Inspiration
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Generalforsamling
  • Kontakt
    • Kontakt
    • Privatlivspolitik
Facebook page opens in new windowYouTube page opens in new windowMail page opens in new window
info@designforalle.dk
  • Forside
  • Om Design for Alle
    • Om Design for Alle
    • Bliv medlem
    • Medlemmer af Design for Alle
    • Vedtægter
    • Mød bestyrelsen
    • Formandsberetninger
  • Inspiration
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Generalforsamling
  • Kontakt
    • Kontakt
    • Privatlivspolitik

Digital information før togrejsen

Information via mobiltelefon eller web er for mange langt den vigtigste, når det gælder om at bestille billet, finde frem til den rette perron, togvogn og siddeplads. I EU skal information på offentlige organers hjemmesider og apps opfylde den internationalt udbredte standard WCAG 2.1 på niveau AA, og dette skal sikre, at så mange som muligt kan bruge disse sider og apps.

Vinder af Customer Experience:
SØLV – DSB har med ”Få tiden tilbage” udviklet en ny tilgang til en kendt og uundgåelig customer pain. Ved at give folk tiden tilbage, har DSB skabt et banebrydende testprojekt, der giver mulighed for at ændre perspektivet på kommunikation om sporarbejde.

Vejvisning frem til toget

At finde vej på egen hånd i komplekse omgivelser som jernbanestationer kan være en udfordring, særligt når der er tidspres på. Lovgivningen i alle lande i EU omfatter derfor krav til hvordan passagerer skal ledes frem til fx bus, taxa, p-pladser, indgange, information, billetsalg, toiletter, trapper, elevatorer, perroner og tog, når der anskaffes nyt og bygges om. Altsammen via ruter som alle kan bruge. Nogle af emnerne med relation til wayfinding kan være:

  • Trinfrie adgangsveje med information hver gang, der skal ændres retning
  • Brug af skiltning med genkendelige symboler
  • Trykt, dynamisk og taktil information med begrænset kompleksitet
  • Følbare belægninger der guider og advarer
  • Hørbar information med veldefineret lydmæssig kvalitet
  • Brug af visuelle kontraster
  • Let læsbare skrifttyper.
  • Tog med ydre og indre design der gør det lettere orientere sig frem til døre, siddepladser og faciliteter
  • Dynamisk information i løbet af rejsen
Eksempler på transportformer og faciliteter på stationer, der skal være bundet sammen af tilgængelige ruter.
Eksempler på transportformer og faciliteter, der skal være bundet sammen af tilgængelige ruter på nye eller ombyggede stationer.

Ombord på forskellige måder

Det er dog ikke nok at gøre det lettere at finde frem til toget. For mange mennesker er der store udfordringer med at komme om bord ved egen hjælp, og her er der i EU valgt løsninger som fx togvogne med gulv i perronhøjde, udskydelige trin, lifte og ramper på perronen eller i toget, samt personel til at assistere. En ulempe ved det sidste kan være, at assistance som regel skal bestilles i forvejen og derved kan blive en hindring for spontane rejser, foruden øge ventetiden ved perronen for toget. Ved nyanskaffelser og ombygninger anskaffer operatørerne derfor ofte togvogne og perroner med lavt gulv, der passer til hinanden i højden, så passagererne lettere og hurtigere kan komme ombord ved egen hjælp.

Lovgivningen findes beskrevet – også i dansk udgave – i et dokument, der hedder TSI-PRM (EU) No 1300/2014, og måden man tester for overholdelse er fastlagt i en række EN-standarder. For stationer og faciliteter findes fx:

  • DS/EN 16584-1 om visuelle kontraster
  • DS/EN 16584-2 om information
  • DS/EN 16584-3 om optiske og friktionsmæssige karakteristika
  • DS/EN 16587 om hindringsfri adgangsveje i infrastruktur

Togoperatører, fabrikanter og en række brugerorganisationer har været med til at udvikle disse fælles dokumenter. For det rullende materiel gælder en række yderligere krav og teststandarder, og alle er de del af et stort kompleks af såkaldte tekniske specifikationer for interoperabilitet (TSI’er), som dels skal sikre rimelige konkurrencevilkår for togselskaberne, dels sikre lige muligheder for passagererne. Også for personer med funktionsnedsættelser, på tværs af Europa.

Del denne side med dit netværk
Share on FacebookShare on Facebook Share on LinkedInShare on LinkedIn Share on WhatsAppShare on WhatsApp
Design for Alle.dk arbejder med:

At skabe netværk imellem virksomheder, uddannelsesinstitutioner, offentlige og private institutioner, interesseorganisationer og enkeltpersoner, der er engagerede i arbejdet med udvikling af produkter, omgivelser, kommunikation, serviceydelser mv., der tilgodeser den størst mulige målgruppe eller har viden og synspunkter, der fremmer dette arbejde.

At skabe debat der øger opmærksomheden om Design for Alle.

At tage initiativ til projekter, der styrker Design for Alle området fagligt.

At deltage i internationalt arbejde.

Seneste indlæg
  • Eksempel på opsætning af information ved hovedindgange, retningsskift og hvor der er valgmuligheder
    Online møde om ny byggeristandard for tilgængelighed og anvendelighed
    4. februar 2022
  • Fyraftensmøde i Design for alle den 11. oktober kl. 16.30 2021 på Københavns Museum
    10. september 2021
  • Indkaldelse til generalforsamling 25.2 2021
    3. marts 2021
  • Indkaldelse til generalforsamling 5.2 2020
    5. februar 2020
  • En eventyrlig sansehave
    11. september 2019
  • 13. juni kl. 15:00-17:00 Kom med til fyraftensmøde ved “Stranden”
    22. maj 2019
Blog kategorier
  • Arrangementer
  • Generalforsamling
  • Nyheder
Kontakt: info@design-for-alle.dk
Design for alle
© 2021 | Designforalle.dk