Skip to content
Design for alle
Design for alleDesign for alle
  • Forside
  • Om Design for Alle
    • Om Design for Alle
    • Bliv medlem
    • Medlemmer af Design for Alle
    • Vedtægter
    • Mød bestyrelsen
    • Formandsberetninger
  • Inspiration
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Generalforsamling
  • Kontakt
    • Kontakt
    • Privatlivspolitik
Facebook page opens in new windowYouTube page opens in new windowMail page opens in new window
info@designforalle.dk
  • Forside
  • Om Design for Alle
    • Om Design for Alle
    • Bliv medlem
    • Medlemmer af Design for Alle
    • Vedtægter
    • Mød bestyrelsen
    • Formandsberetninger
  • Inspiration
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Generalforsamling
  • Kontakt
    • Kontakt
    • Privatlivspolitik

Københavns Metro – togsæt

De københavnske Metrotog er førerløse togsæt. Et togsæt består af tre vogne, der fremstår som ét åbent rum med plads til 300 passagerer fordelt på 100 siddepladser og 200 ståpladser. Desuden er der plads til cykler, kørestole og barnevogne.

Sæderne hænger frit ud fra væggen, og det giver plads under sædet til bagage og den blinde passagers førerhund, togsættet er samtidig nemt at rengøre. De mørkeblå sæder og de skriggule støttebøjler giver en stærk kontrast til togsættes lyse vægge og gulv.

Metrotoget har panoramaruder i fronten og langs siderne. Det giver passagerne et godt udsyn og mulighed for at følge rejsen i de veloplyste tunneler.  

Københavns Metro er et metrosystem med 39 stationer, heraf 25 underjordiske, 1 nedgravet åbent (Øresund) og 13 over terræn. Det nuværende system består af hhv. to sammenhængende baner (M1 og M2), Cityringen (M3) samt Nordhavnslinjen (M4). M1 og M2 strækker sig fra Vanløse over Frederiksberg og Indre By til Christianshavn, hvor den deler sig i til hhv. Vestamager gennem Ørestad (linje M1) og Københavns Lufthavn langs Amager Strandpark (linje M2). M3 (Cityringen) er en ringlinje, der forbinder Københavns Hovedbanegård med Vesterbro, Frederiksberg, Nørrebro, Østerbro samt Indre By. M4 Nordhavn går fra Københavns Hovedbanegård til Orientkaj Station, da den deler spor med cityringen er det kun Nordhavn Station og Orientkaj der er nye stationer. M1 og M2 åbnede i 2002. I 2007 forlængedes M2 til Lufthavnen, og i 2019 åbnedes Cityringen[3]. Nordhavnsmetroen, M4, åbnede 28. marts 2020


Designprocessen

Togets design er et resultat af en bevidst designproces og strategi, hvor brugerne har været inddraget fra projekteringsfasen. Der er gennemført tests i fuldskala modeller med alle brugergrupper og foretaget uddybende interviews. Det har været målet at opnå optimal tilgængelighed for alle, herunder at sikre et minimum af afstand mellem perron og station, hvilket er lykkedes. 


Vurdering

(+) Toget er tilgængeligt og trygt for alle passagergrupper, som et resultat af et omfattende danskarbejde med at undersøge, klarlægge og fastholde brugerkravene gennem hele processen – frem til det færdige produkt.

Tog og stationer opfattes som et samlet system.

(-) Der mangler gode støttemuligheder for de stående passagerer, der ikke kan nå håndbøjlerne i loftet. Der mangler endvidere bedre støttemuligheder i forbindelse med sæderne for eksempel for børn der står midtergangen. 


Design

Giugiaro Design, Ansaldo´s designer. Togsæt: Specifikation & Designkoordinering: Carl Bro Design, Bygherre rep. Stationer: Designkoordinering af metrosystem: KHR A/S, Bygherre rep.


Producent

Ansaldo Trasporti Sistemi Ferroviari

Årstal: 2000

Land: Italien


Yderligere information

Metroens website (nyt vindue)

De gode eksempler er udarbejdet af Design for Alle.dk ©

Del denne side med dit netværk
Share on FacebookShare on Facebook Share on LinkedInShare on LinkedIn Share on WhatsAppShare on WhatsApp
Design for Alle.dk arbejder med:

At skabe netværk imellem virksomheder, uddannelsesinstitutioner, offentlige og private institutioner, interesseorganisationer og enkeltpersoner, der er engagerede i arbejdet med udvikling af produkter, omgivelser, kommunikation, serviceydelser mv., der tilgodeser den størst mulige målgruppe eller har viden og synspunkter, der fremmer dette arbejde.

At skabe debat der øger opmærksomheden om Design for Alle.

At tage initiativ til projekter, der styrker Design for Alle området fagligt.

At deltage i internationalt arbejde.

Seneste indlæg
  • Eksempel på opsætning af information ved hovedindgange, retningsskift og hvor der er valgmuligheder
    Online møde om ny byggeristandard for tilgængelighed og anvendelighed
    4. februar 2022
  • Fyraftensmøde i Design for alle den 11. oktober kl. 16.30 2021 på Københavns Museum
    10. september 2021
  • Indkaldelse til generalforsamling 25.2 2021
    3. marts 2021
  • Indkaldelse til generalforsamling 5.2 2020
    5. februar 2020
  • En eventyrlig sansehave
    11. september 2019
  • 13. juni kl. 15:00-17:00 Kom med til fyraftensmøde ved “Stranden”
    22. maj 2019
Blog kategorier
  • Arrangementer
  • Generalforsamling
  • Nyheder
Kontakt: info@design-for-alle.dk
Design for alle
© 2021 | Designforalle.dk